• Laatste berichten

  • Archief

  • Categorieën

  • Twitter Updates

Nieuwe Kruisband

Hier ben ik weer. Na de blog over Texel had ik niet veel fut om de pen te hanteren. Op loopgebied gebeurt er namelijk niet veel. Minuutjes, 2 minuutjes, 5 minuutjes en zelfs al 20 minuutjes achter elkaar hardlopen. Of 3 km hardlopen naar de sportschool en weer terug. Allemaal heel rustig en voorzichtig. Soms gaat het iets beter, dan weer minder.

Wekelijks bezoek ik nog steeds de sportfysio, die een uitstekende begeleiding geeft. Maar de knie werkt niet helemaal mee, zoals dat zou moeten. Het herstel gaat te langzaam. Het kniekapsel reageert nog teveel op inspanningen en daar komt nog bij dat ik zo nu en dan instabiliteit van de knie voel (voor degene die het nog niet weten: mijn voorste kruisband is er nie meer nie). Een paar weken geleden is de speling in de knie opgemeten: 12 millimeter kwam eruit. Dat is nogal fors, aldus de geleerden.

Via marktplaats heb ik ondertussen een leuk fietsje op de kop weten te tikken. Een sporthybride. Gazelle Playa, shimano afgemonteerd. Zo kan ik mijn conditie nog een beetje op pijl houden. Ik moet zeggen het is best leuk om een stukje te fietsen met mooi weer en zonder een lekke band te krijgen.  Hier zie je bijvoorbeeld mijn fietsrondje van afgelopen vrijdag. Allemaal geen wereldafstanden, maar dat hoeft ook niet. Gewoon lekker bezig zijn. Verder bezoek ik nog steeds de sportschool en zo nu en dan een hardloopwedstrijdjes of ga met Gudy mee. Zo was ik toeschouwer in Leiden, waar ik Gudy en mijn pupil allebei een p.r. zag lopen. Afgelopen week was ik mee naar Standdaarbuiten, waar ik vorig jaar ook liep. Dit keer weer een aantal Energiers aan de start.


Afgelopen dinsdag had ik met de orthopeed en de sportfysio een gesprek. De sportfysio deed zijn verhaal over de herstelperiode. “Wat wil je”, zei de orthopeed? “Rennen”, zei ik. De orthopeed onderzocht de knie nog een keer en trok aan het onderbeen. “Tja”, zei hij. We kwamen al snel met z’n drieën tot de conclusie dat als ik ook nog een beetje “leuk” wil rennen dat er een nieuwe kruisband in moet. Dat was dus snel besloten. Het is m’n enige optie als ik wil blijven hardlopen. Het gehele verhaal is natuurlijk aardig complex. Wat was de reden dat de meniscus in augustus 2009 knakte? Vermoedelijk door de verminderde stabiliteit? Vraag was nu ook of de kruisband al langere tijd volledig was afgescheurd of dat het laatste deeltje onlangs (eind januari 2011) ter ziele is gegaan. In ieder geval is ie er niet meer.

De herstelperiode na een kruisbandreconstructie ligt op 6 tot 9 maanden. Dus daar ben ik nog wel even zoet mee. We zullen zien wat het gaat worden. De operatiedatum moeten we nog vaststellen, maar zal in verband met werk, vakanties e.d. niet binnen een maandje plaatsvinden.
Ik heb het al eerder geroepen: Jullie zijn nog niet van me af. Ik geef nog niet op. En als dit een succes gaat worden, zal ik extra gemotiveerd zijn in mijn tweede hardloopleven ;-).

Hier zie je hoe een nieuwe kruisband wordt aangebracht. De kruisband kan gemaakt worden van de patellapees of de hamstringpees. De versie met de patellapees is steviger omdat aan het uiteinde bot aanwezig is dat vastgezet kan worden. Gezien mijn postuur is voor deze versie gekozen. De andere was alleen voor kleine vrouwtjes, werd gezegd. Hieronder zie je in een animatiefilmpje hoe ze zo’n ding binnenkrijgen. Voor de liefhebbers van livebeelden met het nodig bloed heb ik daaronder de 18+versie staan. Bij die reconstructie (bij handbalster Danick Snelder) wordt gebruik gemaakt van de hamstringpees.

28 Reacties

  1. Pfft, je moet er heel wat voor overhebben zeg! Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en geduld om weer te kunnen rennen. Er zouden er veel mensen/lopers zijn die toch de handdoek in ring zouden gooien.
    Ik wens je heel veel sterkte en succes!

  2. Die Gazelle heb ik ook gehad Hans prima fiets man.
    Enne die kruisband gaat goed komen jou kennende.
    Opgeven bestaat niet het kan wel maar hardlopen is daar veel te leuk voor.
    Ik ben helaas na 6 maanden probleemloos hardgelopen te hebben onlangs op 15 mei weer aan me kuit geblesserd geraakt.
    Alle leuke lopen die er aan kwamen zoals de Verkerkloop enz enz moest ik cancelen.
    Zat op 21 laag op 5 km dus er was progressie maar helaas 6 weken totaal niet hardlopen dan is de kuit weer 100% eerder niet dan blijf je tobben weet het uit ervaring.
    Hans veel sterkte en geef niet op je komt er wel weer al is dat voor mij makkelijker gezegd als voor jou

  3. Kijk daar hou ik van. De echte Rotterdamse mentaliteit. Geen woorden maar daden. Niet opgeven en doorgaan. We zien je zeker terug op het loopfront. Goed dat je je even uit kan leven op het fietske. Nu nog een cursus banden verwisselen en je bent er geheel klaar voor.

  4. Niet het allerbeste nieuws #nieuwekruisband, maar nu weet je tenminste waar je aan toe bent en loop je in je tweede hardloopleven weer als een tiet http://www.onzetaal.nl/advies/alseentiet.php

  5. Een lange weg te gaan nog. Maar jou kennende ga je er voor en breng je het ook tot een goed einde! Zo snel als mogelijk beterschap gewenst!

  6. Je bent nog jong dus alle tijd – en de R’dam Marathon is er ook in 2013 , 2014 , 2015 etc etc. Hoop dat je snel een datum weet – dat is toch makkelijker.

  7. Nou dat wordt afzien…..Heel veel sterkte..
    Zou zeggen Texel 2013 here we come….
    We blijven positief:((

  8. Toch fijn om te kunnen fietsen en het lopen gaat weer goed komen. Nog even door zetten op sportschool en fiets.

  9. Wat een positieve instelling Hans. Knap dat je er zo voor gaat.

  10. Ingrijpend en als het maar geen kruisband is via Marktplaats ;-).
    Het gaat nog wat beloven en je bent sterk en benieuwd.
    Fiets ze.

  11. Jou tweede hardloopjeugd komt er zeker wel aan, we blijven jou steunen door dik en dun zoals je ons ook altijd weet de motiveren.
    Good Luck Hans.

  12. Tsja, dat is een hele revalidatietijd.
    Ik weet er alles van; m’n dochter heeft hetzelfde mee gemaakt (klein vrouwtje dus hamstring-reconstructie….).
    En die revalidatie op zich kan een geweldige motivatie opbrengen waarin elke vooruitgang een mijlpaal zal zijn.
    Ik wens je er erg veel succes mee en hoop je in 2011 weer te treffen in hardloopkleidng aan de start van welke loop dan ook.

  13. Die kruisband die je terugkrijgt wordt 2x zo sterk, fascinerend stukje film trouwens, hoop dat je in Spijkenisse lekker stukje mee kan fietsen op die Gazelle!

  14. Breaking News: De datum is bekend…. succes + 6 maanden revalidatie, dan zit er in 2012 als het meezit (gaan we wel vanuit) de 10km op de marathondag wel in. Dan kom je in 2012 toch over de finish op de Coolsingel.

  15. Respect voor de wijze waarop je vooruit blijft kijken en er alles aan wilt doen om weer te kunnen doen waar je zoveel plezier aan beleeft.
    Hopelijk wordt je snel geholpen en verloopt de revalidatie voorspoedig. We hebben tenslotte een afspraak 😉

  16. Wat goed dat je het allemaal zo positief opvat. Je hebt best nog een weg te gaan. Wel fijn dat je je conditie op peil kan houden door te fietsen . Dan ben je ook lekker buiten. Succes met alles.
    Groet Mo

  17. lange herstelperiode … pfffff … goed om lezen dat je er goede moed in hebt!
    Succes makker .. moge de nieuwe achillespees drukbestendig zijn, want dat is een minimumvereiste om in jouw knie te mogen zitten!

  18. Heel veel sterkte, Hans. Het is echt heel vervelend om iets wat je graag doet maanden niet meer te kunnen. Maar gelukkig hebben je nog goede hoop op een tweede hardloopleven. En bij een tweede hardloopleven begin je natuurlijk ook weer opnieuw met PR’s lopen.

  19. Hee meneer de coureur, welkom in het peloton! Mooi fietsje! Daar zul je tijdens je revalidatie heel veel plezier aan gaan beleven! Alvast heel veel sterkte tijdens het komende pittige traject, maar ik ben er van overtuigd dat je daarna weer pittige trajecten van 42195 meter te voet zult afleggen!

  20. Ik ken een koploper met een kruisband gemaakt van patellapees.
    Vorig jaar liep hij de marathon van Rotterdam.
    Het wordt nooit meer zoals het was, maar dat eigenlijk voor alle lopers, die een jaartje ouder worden.
    Sterkte.

  21. Hoi Hans,
    Veel sterkte met alles, spreek je…..
    Leen.

  22. Oeeeefff dit hier wel effe schrikken ,maar met jou ingesteldheid en energie zal dit wel lukken , ik wens je heel veel sterkte en een spoedig herstel , ik duim met volle kracht dikke knuffel uit belgie xxx

  23. Met een nieuwe kruisband, straks weer terug in hardloopland.
    Hans een stevig traject maar je gaat ervoor. Sure, you will be back!
    Voorspoedig herstel gewenst namens de Paparazziman

  24. Lopers hebben uithoudingsvermogen en een lange adem, en dat zul je nodig hebben om een lange tijd te overbruggen! Gelukkig helpt jouw positiviteit er wel doorheen. Geniet van de dingen die je wel kunt (zal best lukken) en voor de komende tijd veel sterkte!

  25. Hopelijk ben je vlug terug volop aan het lopen en kan je terug zelf je wedstrijdje meepikken.

  26. Dat is nogal ingrijpend een nieuwe kruisband, maar gezien jouw doorzettings vermogen en geduld, ben je na de operatie en de revalidatie zeker in staat om nog marathons te kunnen lopen, Groet GJ,

  27. kanonne…….
    jij bent van het type niet zeiken maar doordouwen….
    neemt niet weg dat het een ingrijpend iets is….
    ik heb de films bekeken het is niet niets…
    vast veel sterkte Hans !

  28. Hoi Hans, Ik heb beide filmpjes aandachtig bekeken, heel boeiend, nooit geweten wat er bij een kruisband herstelling aan de pas komt. Grote voordeel is dat je nieuwe elastiekje een heel stuk sterker is dan het bandje wat je eerst had… kortom, heb er alle vertrouwen in dat jij over een tijdje weer lekker aan het hobbelen bent! Heel veel sterkte en snel herstel gewenst. Hou ons op de hoogte van je operatie!
    groeten
    RR
    ps: beetje apart dat ze zeggen dat de kniepees “also can be taken from a cadaver” 🙂

Plaats een reactie