• Laatste berichten

  • Archief

  • Categorieën

  • Twitter Updates

De toeschouwer

De toeschouwer heb je bij sportevenementen in alle vormen en maten. De (over) enthousiaste, de luidruchtige, de zenuwachtige (nagels bijten), de meelevende, de herrieschopper, de berustende (Feyenoord), de stille, etc. De toeschouwer gaat naar een sportevenement omdat hij (we gaan er gemakshalve vanuit dat het een man is. Bovendien vindt de Nederlandese Taalunie ook dat het een man moet zijn is) bijvoorbeeld aanhanger is van een club of van de betreffende sport. Er zijn toeschouwers, ook wel supporters genoemd, die zich uitdossen in allerlei kleuren en rare shirts. Soms hebben ze met “de club” te maken, anderen keren gaat het erom om juist zo lollig mogelijk voor de dag te komen en mee te doen met de polonaisesfeer. Toeschouwers zijn ook nodig voor het binnenbrengen van de nodige financiën. Een duur entreekaartje en een frietje met een koel biertje levert de nodige pingels op. De toeschouwer verricht heel goed werk. Zonder toeschouwer zou er in sommige gevallen geen sportevenement zijn. Een voetbalstadion met lege stoeltjes motiveert niet echt om flink je best te doen. Bovendien is het de vraag waar al die over het paardgetilde voetballertjes van betaald zouden moeten worden. Of een Coolsingel zonder een luidjuichende menigte die daar staan vanaf de eerste Keniaan tot aan de bierbuik (we gaan er vanuit de het een man is), die in het café een weddenschap heeft verloren en nu de marathon ‘moet’ lopen. Er zijn ook sportevenementen waar geen toeschouwers zijn, bijvoorbeeld een marathon in de provincie Groningen. De sporter weet dat van tevoren en vindt het heerlijk om geen herrie om zich heen te hebben.
Ondertussen behoor ik tot het peloton van volleerde toeschouwers en eet ik regelmatig een frietje met een biertje ernaast. De benodigde evenementen ben ik de afgelopen weken afgelopen. Gewoon, omdat het toch leuk blijft om naar de hardloopsport te kijken of om Gudy of andere bekenden aan te moedigen.

Inge de Bruijn met Gina en Gudy bij de Kikarun

Gisteren was ik ook weer eens toeschouwer, en wel bij de Kikarun in Rotterdam, waar Ton een flinke hand in de organisatie heeft gehad. Een feestelijk evenement moet ik zeggen. Zo kwam het op mij over. Druk bezocht en uiteraard voor een heel goed doel. En tja als je niet sport, kom je ook niet op de foto. Komende donderdag is de traditionele Paardenmarktloop in Oud-IJsselmonde. De organisatie heeft hele leuke foto’s op hun website staan. Met de organisatie van de Paardenmarktweek heb ik in het verleden bij het maken van hun website goed contact gehad. Ook daar zal ik weer langs de kant staan om de hardloopsport te aanschouwen en de nodigde bekenden aan te moedigen.

Uiteraard sport ik nog wel. Maar dan zonder toeschouwers. Zo kom ik op de  sportschool of race ik op mijn tweedehandsmarktplaatsje door de polder. Gisterenmorgen toevallig nog 80 km onder de wielen voorbij laten gaan. Voor 9 uur zat ik al op de fiets. Het was prima fietsweer. De zon zat nog achter de wolken.

Het hardlopen is niet meer wat het is geweest, als het ooit al iets is geweest. Kon ik de afgelopen weken nog wel een kilometer of vijf vooruitkomen, de laatste trainingen gaan steeds slechter. De knie is te instabiel en ik ga er doorheen……… en dat bij een tempo van misschien 8/9 km per uur. Tijd voor een operatie. En deze is ondertussen gepland op 19 juli. De operatie zal uitgevoerd worden door de clubarts van FC Dordrecht, ook bekend als de de arts met het nationaal record kruisbanden verwisselen. Het schijnt dat het in een half uurt gepiept is. De revalidatie duurt wat langer. Ooit zal ik geen toeschouwer meer zijn.

24 Reacties

  1. Gelukkig wordt de operatie door een deskundige uitgevoerd. Was al even bang dat je een “doehetevenzelf” pakket had aangeschaft;-)

  2. Wel mooi dat de ‘kruisbandendokter’ geen groentje meer is!. Ik was in ieder geval bij met je supporter status in Rotterdam en Leiden. Zie je natuurlijk liever weer lopen. Hoop dat je al een klein rondje in Spijkenisse kunt lopen, zo niet dan kan ik alle supporters gebruiken om nu eens wel binnen de 4 uur te gaan lopen!

  3. Heerlijk om toeschouwer te zijn bij Roda JC 🙂 En bij hardloopwedstrijden ben ik tegenwoordig ook vaker toeschouwer omdat ik zelf wedstrijd moe ben. Sterkte in ieder geval met de operatie. Beter te vroeg dan te laat, deze wens 🙂

  4. Sucses 19 Juli en dat je weer snel mag rennen!.

  5. Dat wordt dus een soort pit stop bij die dokter? Nieuwe (kruis)band, bijtanken, olie verversen en Hans kan weer verder.
    Sterkte!

  6. Sinds wanneer is het ventje op foto 1 supporter van Zuid Africa??? Bedankt voor je support Hans. Je was er ook zondag weer bij langs de lijn. Toch ben je ook daar, bij de napraat, wel degelijk op de foto gezet. Hoef jij je niet eens gek voor uit te dossen!

  7. Leuk je bij het Kikarun evenement zondag even te hebben gesproken, waar de toeschouwers trouwens onmisbaar waren, wat een gezelligheid. Met zo’n ervaren kruisbanden verwisselaar ben je vast weer snel on the run.

  8. Sterkte,, en ik hoop voor je dat je gauw weer kunt rennen.

  9. De loper die ondanks alle tegenslagen het lopen nog steeds zo’n warm hart toedraagt en het nog kan opbrengen nu even als enthousiast supporter/toeschouwer aanwezig te zijn, krijgt van mij een diepe buiging.
    En nu op naar een succesvolle operatie en een snel herstel.

  10. Dus.. 19 juli 2011 de operatie ? Vanaf dan gaat het alleen maar beter worden !!

  11. Ondanks dat ik zelf altijd erg geniet van mijn toeschouwersrol, kan ik me heel goed voorstellen dat je er naar snakt om geen toeschouwer meer te zijn. Heb geduld en dan komt jouw tijd ook weer!

  12. leuk weer even een update van je supporters-acties.
    maar binnenkort kan je weer aan de slag, hard werken met de revalidatie (=een soort trainen) en volgend jaar (de tijd gaat snel!) gaan weer heel veel (mannelijke, maar ook vrouwelijke) supporters jou aanmoedigen in jouw hardloopactiviteiten.
    Sterkte met de operatie alvast

  13. Is ook leuk als er bekenden langs de kant staan om je aan te moedigen en die krijg jij straks ook weer.

  14. Voor sporters altijd leuk als er (bekende) toeschouwers zijn. 19 juli, dat is het zo, en dan begint de weg terug!

  15. Sluit me aan bij veel van bovenstaande: veel sterkte met de operatie en een heel voorspoedig herstel!

  16. Voor mij ben je geen super haas maar super supporter. Zal je aanmoediging niet vergeten in Eindhoven toe ik finaal naar de k….. ging.
    Ik hoop dat ik je na de 19e snel zal missen als toeschouwer Hans.

  17. aan ervaring heeft de dokter dus geen gebrek, als je niet meer kunt hardlopen kun je misschien nog wel een voetbalcarriere beginnen :))
    Nee, zonder dollen, herstel maar snel en daarna weer lekker lopen

  18. Het zet je niet mee de laatste tijd. Fijn dat je al snel geopereed kan worden. Al vast heel veel sterkte
    Groet MO

  19. Hans heel veel sterkte op 19 juli. Hoop dat alles naar wens verloopt

  20. Je heb je even overgegeven aan het fietsen en maakt inmiddels al behoorlijk wat kilometers. Nog ruim een week en dan de operatie en revalidatie.
    Veel succes met al het geen wat je wachten staat maar bovenal snel herstel toe gewenst.

  21. Ik hoop dat morgen goed gaat met de operatie. Ik zal voor je duimen. Ik hoop er op dat we weer eens samen een marathon lopen net als vorig jaar in Schimmert.
    Groet Mo

  22. Hé Hans heb ik toch wat gemist toen ik je tweed las #kruisbanden begrijp dat de operatie geslaagd is dus van harte en heelveel sterkte gr,cq

  23. Hoi Hans, toeschouwer zijn kan hartstikke leuk zijn, maar op een gegeven moment wil je toch weer meedoen! Gelukkig ligt dat in de lijn der verwachtingen, maar eerst die operatie. Ik zie dat je je inmiddels wel bij het groeiende leger lopende webloggers hebt geschaard die volgend jaar aan de start van de Tour de France staan! 😉

  24. Ik zie inmiddels dat de operatie achter de rug is(??!!), in dat geval een voorspoedig herstel toegewenst!

Plaats een reactie